Onze werkwijze in 8 stappen
Voordat wij aan de slag kunnen met bewindvoering, moeten wij hiertoe bevoegd zijn. Hiervoor moet een kantonrechter eerst uitspraak doen en toestemming geven. Het hele traject en de aanloop hier naar toe, ziet er als volgt uit:
Telefonisch contact
Het eerste contact vindt telefonisch of per mail plaats. We bespreken hierin de huidige situatie en plannen een kennismakingsgesprek in.
Eerste kennismaking
Het kennismakingsgesprek vindt plaats bij de klant thuis. We maken persoonlijk kennis, bespreken de situatie en de werkwijze van de bewindvoering.
Plan van aanpak
Aan het einde van het gesprek worden de gemaakte afspraken vastgelegd in een plan van aanpak. Samen vullen we ook een verzoekschrift in om bewindvoering aan te vragen bij de rechtbank.
Aanvraag bewindvoering
Wij werken de aanvraag voor bewindvoering verder uit en verzenden het verzoekschrift naar de rechtbank. We sturen een kopie naar de klant, zodat deze volledig op de hoogte blijft van de aanvraag Bewindvoering.
Uitspraak kantonrechter
Het kan zijn dat de klant wordt uitgenodigd voor een gesprek bij de rechtbank. Aan het einde van de zitting doet de rechter uitspraak over het bewind. Direct na deze uitspraak gaat de bewindvoering van start.
Bankrekeningen openen
Zodra de beschikking van de rechtbank binnen is, opent De Vrije Hoeve 3 rekeningen: Een beheerrekening, waarop het inkomen binnenkomt en waarvan de vaste lasten betaald worden. Een leefgeldrekening, waarop het boodschappengeld en kledinggeld wordt overgemaakt. En een spaarrekening voor onverwachte uitgaven.
Jaarlijkse voortgang
Jaarlijks maken we een plan van aanpak, een begroting en leggen we rekening en verantwoording af aan jou en aan de kantonrechter. Indien nodig treffen we betalingsregelingen voor ontstane achterstanden. Bij problematische schulden begeleiden we de aanvraag voor een schuldregeling naar de schuldhulpverlening.
Onderhouden van contacten
Inkomensondersteunende voorzieningen vragen we aan, zoals tegemoetkomingen, kwijtscheldingen van gemeentelijke belastingen en waterschappen, huur- en zorgtoeslag, bijzondere bijstand en we doen de belastingaangifte. Alle instanties worden aangeschreven zodat de poststukken bij ons binnenkomen ter behandeling, zodat je je hierom niet meer hoeft te bekommeren.
Contact
Heeft u een vraag? Dan kunt u ons via het formulier hiernaast direct een bericht sturen. Wij zullen hierop zo spoedig mogelijk antwoorden.
Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 12.00 uur.
Telefoon
(024) 675 72 18
Postadres
Postbus 9016
6500 GT Nijmegen